torsdag 15 september 2011

Bokstavligt talat

Man får verkligen uppleva allt möjligt nänr man har barn  som tolkar allt bokstavligt. Det gäller även om barnen hunnit passera 20!
I förrgår skulle min dotter skala potatis. Eftersom hon gått en linje på gymnasiet som heter Mat& Boende trodde jag i min enfald att hon kunde det. Men ack, vad jag bedrog mig....
Jag försökte visa henne hur hon skulle hålla fast skalaren med fingrarna och hålla tummen som ett mothåll. Det var jättesvårt för henne.
I går försökte jag än en gång visa henne hur hon skulle göra, den här gången skulle hon skala ett äpple. Jag talade om för henne att hon inte behövde ta loss skaftet på äpplet, för hon skulle senare använda en äppelklyftare.  Lisa höll krampakktigt om skalaren och kämpade för att kunna hålla emot med tummen.
C som inte riktigt såg hur hon höll, bara att hon kämpade sa:
- Släpp taget och håll bara i skaftet!
Genast släppte Lisa taget om skalaren, den föll ner med ett brak. Det enda hon höll hårt om var...äppelskaftet!!

Så kan det gå, när inte haspen är på =)

1 kommentar:

  1. Ja så kan de gå när inte haspen är på ...söta ungen & knasiga C,det borde han ju vetat...hahaha...men det är ju sådant man inte tänker på ibland=)Kram

    SvaraRadera

Säg din åsikt här :