söndag 11 september 2011

Underbara Ungar


Som jag berättat så utreds "storebror Jo" för funktions hinder, inom autism spektrat.
Hans faster ringde för någon vecka sedan & berättade att barnens kusin fått en diagnos inom autism spektrat, det var underbara nyheter för oss alla.
Lite trist att dock våran gosse bara kan vara & "snusa" i diagnos landet, när han själv känner att han skulle behöva detta,han blir 16 i år & har vetat i många år att han "bor i diagnos landet" men måste leva i vårt land.
Det är mycket jobbigt enligt honom,speciellt då en del "inte förstår"
Som tur är har han super bra lärare, ja ialla fall många av dom ,han kunde inte haft bättre mentor heller, hon lyssnar & hon gör något  & framför allt, hon har märkt att vi har sant i det vi säger.
PÅ senaste utvecklings samtalet så sa hon :
-"Men du ,visst har du börjat sitta inne på toaletterna igen lite ofta ??"
DÅ tittade han finurligt på henne & svarade lite avvaktande.
Han lovade "att försöka bättra sej"
Då vi kom hem hade jag & sonen ett samtal, om toaletterna på skolan:
Som han för övrigt inte gör sina behov på ,utan han använder dom till att lugna sej själv.
Då han inte längre "orkar", då han tycker det blir "för mycket","för livat" & så vidare, eller om han känner sej "orättvisst behandlad" då hälsar han på toaletterna.
"Jamen ingen förstår "...säger han...
Nåväl, appropå att förstå så chockade han mej i går, då han "dissade mej" totalt.
Han har alltid vart den som går i väg med mössa, han har alltid vart den som är duktigast att klä sej.
I går, så gick han ut i sina tenniskor & utan mössa...Jaja, jag vet ,han är snart 16 & vid den åldern hade jag knappt ens börjat med mössa, det gjorde jag nu då jag var 35..haha..
Vinter skor har jag väl aldrig använt, men jag kände :
-"Men älskade unge, klä på dej, mamma är hönsig"
Jag  vet sa han & tog inte på sej en mössa, utan gick & det kändes som att han håller faktiskt på att bli stor "min lilla gosse",han försöker nu frigöra sej på många vis.
Och att bråka om att en 16 åring som är 185 lång, spelar bas & är super mysig, jag ansåg inte att det  var värt en konflikt, herregud ungen är ju snart vuxen & det får mamma lära sej =) 
(Kopierat från gamla bloggen )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg din åsikt här :