söndag 11 september 2011

mamma - orden kom ur min mun


"Lilla syster Jo" ringde sin kompis i afton,
Innan hon ringde så sa hon att "kompisen" ville komma till henne.
-"Men ring henne då & se om hon kan komma då" , sa jag
-"Men mamma, jag vet ju inte vad jag ska säga,hur jag än försöker så kommer det inga ord ut ur min mun, dom bara stannar kvar i min hals, dom kommer bara dit"
-"Oj,då " sa jag, "då får du ju vänta på att hon ringer då " för trots allt var det ju hon som skulle ringa.
Nåja, så fick hon för sej med hjälp av "stora syster Jo" att hon skulle ringa kompisen.
Hon ringde & kom sen skuttandes till mej & ropade  :
-"Mamma, mamma det gick, jag kunde ringa, orden bara kom ur min mun,dom bara ramlade ut & snubblade fram, det gick jätte bra, jag sa inga fel mamma"
En stolt tjej som i vanliga fall inte brukar kunna ringa folk, men nu har vi" tränat henne"
Dom flesta saker kan man träna upp, träna fram ,många saker i livet är just tränings saker, speciellt med barn med funktons hinder, då ska allt tränas, hela tiden,för att det ska bli rätt.
I går vågade inte "lilla syster Jo" fråga en tjej om hur många hästar hon hade, eller hundar eller katter.
Så jag började fråga tjejen då "lilla syster Jo" satt hos mej & då hon hörde mej fråga "BARA" ( hemska tanke, det var ju om allt vi skulle fråga, inte bara om EN sak" ) om hästarna,så sa "lilla syster Jo" :
-"Men mamma, det var ju om både hästarna,hundarna & katterna vi skulle fråga"
Ordning & reda ska det vara, det ska vara rätt på alla sätt.
Har man sakt att man ska fråga om "Hästar, hundar & katter" , då gör man det , då frågar man inte bara om en sak.
"Så det så "  som "lilla syster Jo" brukar säga =)

(kopierat från gamla bloggen ) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg din åsikt här :